Eine bekannte Weisheit lautet „Man muss den Kunden dort abholen, wo er steht!“.
Das haben sich auch die Autoren des Beitrages „Difficulties and challenges associated with literature searches in operating room management, complete with recommendations“ (PMID: 24257396) aus der Zeitschrift „Anesthesia and analgesia „ gesagt und einen Artikel über Literaturrecherche für Mediziner dort publiziert, wo die Zielgruppe sich zu informieren pflegt.
Quelle: Clinical Librarian Blog vom 22. Januar 2016
Gut so. Schlecht eigentlich, dass das offensichtlich eine Besonderheit ist …
Es ist keine Besonderheit, siehe z.B.:
* 2015 – Chirurgie:
Users‘ guide to the surgical literature: how to perform a high-quality literature search. [PMID: 26384150]
* 2014 – Transfusionsmedizin:
All Information Is Not Equal: Using the Literature Databases PubMed and The Cochrane Library for Identifying the Evidence on Granulocyte Transfusion Therapy [PMID: 25538539]
* 2014 – Chirurgie:
[Evidence-based medicine in surgical practice – locating clinical studies and systematic reviews by searching the Medline database]. [PMID: 23115027]
* 2013 – Pflege:
Before You Search the Literature: How to Prepare and Get the Most Out of Citation Databases [http://dx.doi.org/10.1053/j.nainr.2012.06.003]
* 2013 – Rheumatologie:
How to perform a systematic search [PMID: 23731937]
* 2010 – Anästhesie:
Finding information by „design“: search strategies for cardiothoracic and vascular anesthesia literature [PMID: 20110175]
* 2008 – Urologie:
How to perform a literature search [PMID: 18280516]
Es wäre begrüßenswert, wenn deutschsprachige Medizinbibliothekare auch die Initiative ergreifen würden und solche Artikel in deutschsprachige Fachzeitschriften publizierten.